Wednesday, May 24, 2006

SAMBUNGAN; KRITIKAN SAYA MEMBINA - Tun Dr. M

Dalam bahagian kedua wawancara ini, Tun Dr Mahathir Mohamad yang kini berusia 82 tahun bercakap mengenai pembabitan anak-anak perdana menteri dalam perniagaan, politik dan kebebasan akhbar.

Malaysiakini: Mengenai anak-anak Perdana Menteri. Semasa Tun menjadi Perdana Menteri, Tun menasihatkan anak-anak Tun supaya melepaskan kepentingan mereka dalam perniagaan. Apakah sebabkan Tun berbuat demikian?

Dr Mahathir: Saya tidak meminta mereka berbuat demikian. Saya hanya tidak membenarkan mereka menjalankan sebarang perniagaan dengan pihak kerajaan. Mereka boleh berniaga. Saya tidak pernah menghalang mereka daripada menjalankan peniagaan. Tetapi bukan perniagaan dengan pihak kerajaan, (dan) tidak jadi calon. Ada orang yang datang berjumpa dengan saya untuk meminta saya mencalon anak lelaki saya sebagai calon kerusi Parlimen. Saya kata, ‘tidak boleh selagi saya menjadi Perdana Menteri’. Saya tidak mahu dianggap mahu mewujudkan (sebuah) dinasti. Tetapi mereka boleh menjalan perniagaan. (Tetapi) bukan dengan kerajaan. Kerana perkara-perkara tertentu, mereka telah menjalankan perniagaan di luar negara. Mereka menjalankan perniagaan di India, mereka menjalankan perniagaan di negara-negara lain, kerana persekitaran (perniagaan) di Malaysia tidak sesuai bagi mereka menjalankan perniagaan.

Bagaimana pula sekarang dengan anak lelaki Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan menantunya Khairy (Jamaluddin)?

Di segi prinsip, apabila saya menjadi perdana menteri, saya tidak benarkan anak-anak saya atau isteri saya terbabit dalam peniagaan dengan pihak kerajaan. Sudah tentunya isteri saya (tidak terbabit). Tiada perniagaan langsung. Bagi saya ini adalah perkara prinsip. Anak-anak boleh menjalankan perniagaan, tetapi bukan dengan pihak kerajaan. Ini adalah satu prinsip am. Bukan sahaja di sini, semua negara ada (mengamalkannya). Jika anda membenarkan anak-anak anda menjalankan perniagaan dengan pihak kerajaan, nanti ia tidak disenangi orang lain.

Apakah Tun akan memberi nasihat yang sama kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi?

Itu terpulanglah kepada beliau. Saya tidak menasihatkan (beliau), tetapi saya bercakap mengenai satu prinsip am. Saya mengikut prinsip am ini.

Apabila Tun mengimbas kembali tempoh tempoh 22 tahun Tun menjadi Perdana Menteri, apakan Tun kesal dengan sebarang keputusan mengenai ekonomi yang telah Tun buat? Apakah Tun rasa Tun sepatutnya membuat keputusan yang lain? Dan berlainan macam mana?

Satu-satunya masalah yang saya hadapi ialah untuk mendapatkan penyertaan orang Melayu dan penyertaan kaum Bumiputera. Mereka telah menyalahgunakan apa yang telah kita berikan kepada mereka, kecuali beberapa kerat sahaja, yang telah berjaya. Tetapi mereka yang telah berjaya ini terus dilabelkan sebagai kroni saya. Jika mereka tidak berjaya, maka tidak siapa yang perasaan tentang mereka. Mereka mungkin abang saya atau bapa saya atau sesiapa sahaja, jika mereka gagal, mereka bukan kroni (saya). Jika mereka berjaya, mereka (dianggap) sebagai kroni (saya). Malah, ada saudara mara saya yang sehingga hari ini tidak mahu bertegur-sapa dengan saya kerana saya enggan membantu mereka. Tetapi inilah yang menjadi masalah saya.

Mengenai apa yang dipanggil projek mega, mereka bukan projek mega. Apakah Jambatan Pulau Pinang itu satu projek mega?

Anda membina Lapangan Terbang Subang untuk menampung 400,000 penumpang pada 1964. Saya masih ingat menghadapi majlis perasmiannya pada 1964. Apabila ketika berpindah ke KLIA, Lapangan Terbang Subang sudahpun mengendalikan 14 juta penumpang, lebih 30 kali ganda. Jadi sekarang anda mahu membina sebuah lapangan terbang yang baru untuk (menampung) 20 juta orang? Kita sudahpun mengendalikan 21 juta (penumpang) Dalam tempoh tiga tahun lagi, kita akan mengendalikan 25 juta penumpang.

Jadi, apabila anda hendak membina sesuatu, jangan bina untuk (menampung) keperluan sekarang. Binalah untuk masa depan. Jadi KLIA mempunyai kapasiti untuk mengendalikan 125 juta penumpang, dengan lima landasan. Ia mungkin pada tahun 2100. Tetapi jika anda melaksanakan projek yang kecil, adakah anda tahu bagaimana sukarnya untuk mendapat kawasan bagi membina lapangan terbang di mana-mana tempat di dunia ini? Heathrow menghabiskan masa 15 tahun untuk cuba membina Terminal Kelima. Jadi anda perlu merekabentuk (lapangan terbang) untuk masa depan.

Saya membina Putrajaya, bukan untuk diri saya. Ianya untuk masa depan. Malah, saya merancang untuk bersara pada tahun 1998. Sekiranya saya jadi bersara pada 1998, tentunya saya tidak berpeluang ke Putraya. Tetapi saya tidak kisah semua itu. Kediaman Perdana Menteri (sedemikian rupa) kerana bakal Perdana Menteri, saya fikir, akan mempunyai enam orang anak, jadi saya bina enam bilik...bukan untuk saya. Ia untuk masa depan. Bagi penghuninya, seperti Rumah Putih, No 10 Downing Street atau apa-apa juga. Bukannya setiapkali kita bertukar Perdana Menteri, anda turut menukar kediamannya kerana ia tidak cukup besar.

Jadi bina apa juga untuk masa depan. Semuanya besar, jadi? Kita mampu membayarnya. Kerajaan tidak akan muflis kerana apa yang telah saya belanjakan. Bila anda melakukan sesuatu, ia akan menjana kekayaan. Jika anda menyimpan duit di bawah bantal, ia tidak akan bertambah. (Sebaliknya), ia akan merosot kerana kos sarahidup sudah meningkat, kuasa membeli telah berkurangan. Tetapi jika anda berbelanja, wang itu akan bertukar tangan, orang lain pula akan mendapatnya. Ini adalah cara untuk merangsang ekonomi. Apabila ekonomi merosot, saya sengaja berbelanja, memberi bonus kepada kakitangan kerajaan, tetapi tidaklah banyak sangat sehingga mereka boleh ke Haatyai (Thailand). Bagi mereka separuh (bulan) bonus supaya ia dapat membelanjakannya di sini, untuk merangsang perniagaan kecil/runcit.

Anda merangsang perniagaan kecil/runcit, anda juga merangsang perniagaan borong, pengangkutan, segala-galanya, maka sepanjang proses tersebut. ada orang yang akan mendapat wang. Orang tidak faham bahawa apabila seseorang itu berbelanja, orang lain dapat wang, dan apabila kerajaan berbelanja, ramai orang, kontraktor, pembekal, pekerja, malah penjual nasi lemak pun dapat wang. Jika anda simpan sahaja wang anda, maka apa yang jadi kepada orang-orang ini?

Apakah Tun berpendapat isu kroni sudah tiada lagi dalam pentadbiran baru sekarang?

Anda boleh membuat penilaian anda sendiri.

Tun ada berkata, terdapat sesetengah orang yang menyalahgunakan keistimewaan kepada kaum Bumiputera. Adalah Tun merasakan ianya berlaku kerana kurangnya langkah-langkah pengawasan supaya ianya tidak berlaku, termasuk kebebasan akhbar dan perkara-perkara lain, bagi memastikan faedahnya benar-benar dinikmati oleh majoriti (rakyat).

Kita telah mencuba sedaya mungkin, tetapi kita tidak boleh mengawasi setiap orang. Apabila kita mahu mewujudkan(kontraktor) Kelas F dan kita berkata, “OK, anda bina makmal komputer”. Dan anda sendiri tahu apa yang telah berlaku. Mereka telah menyalahgunakannya. Tahukah anda berapa ramai (kontraktor) Kelas F ini, terdapat 40,000 semuanya. Jadi bagaimana anda hendak awasi mereka sepanjang masa? Orang yang ditugaskan mengawasi mereka pun perlu juga diawasi. Jadi, ia sukar dilakukan.

Kita cuba, tetapi saya pasti kita tidak akan berjaya 100 peratus. Tetapi saya percaya jika anda melakukan sesuatu dan anda berjaya walaupun 10 peratus, dalam kes Bumiputera ini, saya rasa ianya sudah cukup baik. Jika boleh kita mahu mencapai kejayaan 90 peratus, tetapi mereka ini hidup dalam budaya yang tidak sesuai dengan sistem pasaran bebas. Mereka menggunakan wang sebagai satu kemudahan. Jadi, anda tidak perlu membawa guni beras untuk membeli barangan di kedai. Anda masukkan duit dalam poket dan anda gunakannya untuk membeli-belah. Bagi mereka wang itu bukan modal. Wang itu adalah satu kemudahan. Kerana itu, kita berdepan dengan masalah.

Anda bercakap tentang kebebasan akhbar. Memang ada kebebasan akhbar. Saya tidak faham apakah maksud anda tentang kebebasan akhbar. Adakah ianya kebebasan untuk bersuara, untuk mengganggu orang lain, untuk mempengaruhi orang supaya mengadakan demonstrasi, supaya orang bergaduh sesama sendiri...jika itulah ianya, maaflah, anda buat demikian, kami akan mengambil tindakan. Tetapi hanya beberapa kali sahaja di mana kita terpaksa mengambil tindakan, (di mana) kita terpaksa memberi amaran kepada mereka.

Tetapi apabila anda berkata ‘Saya melakukan ini, tetapi tidak dibenarkan sebarang kritikan’, maka ini mengikis kebebasan akhbar. Saya telah membaca mengenai tahun-tahun awal saya menjadi Perdana Menteri, dan jumlah kritikan terhadap saya dan jumlah saya perlu menjawabnya kritikan tersebut, kerana (melaksanakan) Dasar Pandang Ke Timur, (Dasar) Islamisasi, (Dasar) Hicom, semua ini menjadi sasaran kritikan akhbar. Ramai orang mengkritik saya, dan saya telah menghabiskan banyak masa untuk menjelaskan mengapa saya melakukannya. Jadi, anda kata saya tidak membenarkan kritikan dibuat?

Ya, anda mengkritik saya, jadi anda mesti beri saya kebebasan untuk mengkritik anda. Pada masa yang sama, jika anda mahu mengkritik, biarlah yang membina. Beri alternatifnya. Apa yang kita boleh buat? Kalau anda kata ‘Tidak’, ini tidak boleh, itu tidak boleh, jadi apa yang boleh? Ia bukanlah sesuatu yang boleh menyumbang kepada pertumbuhan, ke arah pembangunan. Projek mega ini tidak ada ini, projek mega itu tidak ada itu. Adakah anda tahu bahawa mega projek ini yang menyelamatkan kita sewaktub berlakunya krisis kewangan?

Bagaimana dengan situasi sekarang di mana Tun pernah mengadu tidak mendapat liputan akhbar secukupnya, Tun kata Tun kena ‘black-out’...ada perkara yang tidak dilaporkan.

Saya menyifatkan komen-komen saya itu sebagai konstruktif. Itu yang pertama.

Kedua, saya tidak membangkitkan kebencian antara kaum. Saya tidak cuba untuk mencetuskan keganasan di negara ini. Semua (perkara) itu, sewaktu zaman saya dahulu, jika anda berbuat demikan, kita akan mengambil tindakan terhadap anda. Tetapi jika anda membuat kritikan terhadap saya, saya sedia menerimanya.

Terdapat satu artikel yang baru saya baca tadi, ketika saya membaca akhbar-akhbar lama, katanya ‘Jika anda mahu mengkritik, biarlah yang membina. Anda mengkritik, itu tidak ada apa, tetapi (apabila) anda mula berkata ‘lihat pada kaum Cina, mereka tidak ada hak di negara ini, orang Melayu diberi...’ Perkara seumpama itu boleh melaga-lagakan orang Melayu dengan orang Cina. Jika ada berbuat demikian, saya akan mengambil tindakan tegas terhadap anda.

Tetapi banyak kritikan tersebut membina...

Pada pendapat anda. Bukan pendapat saya. Anda rasa ianya agak membina, tetapi pada saya tidak.

Mungkin kerajaan sekarang merasakan pendapat Tun tidak membina...

Tidak mengapalah. Apabila anda melakukan sesuatu yang sudah jelas salah, seperti menyerahkan hak kedaulatan anda kepada negara lain, saya hanya memberi komen mengenai itu, itupun tidak boleh disiarkan? Saya bukannya membangkitkan kebencian terhadap sesiapa. Malah, saya tidak pun membangkit kebencian terhadap Singapura (dan berkata) kita perlu berperang dengan Singapura atau yang seumpamanya.

Tun selalu mencabar Amerika Syarikat (AS) mengenai hegemoninya. Ia berbalik kepada soal padang yang sama rata. AS menentukan apakah itu ‘padang yang sama rata’. Di Malaysia, banyak undang-undang seperti Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, OSA (Akta Rahsia Rasmi) dan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) yang didakwa oleh pihak pembangkang, digubal untuk mewujudkan padang yang tidak sama rata. Apakah pendapat Tun mengenainya? Adakah ia adil?

Sekurang-kurangnya kita ada undang-undang. AS tidak ada undang-undang. Mereka menahan orang tanpa sebarang undang-undang. Mereka menahan orang tidak kira berapa lamanya. Mereka tidak memberi sebarang maklumat mengenai orang yang mereka tahan. Apabila mereka bukan dalam situasi kita, memang mudah untuk bercakap mengenai kebebasan ini – tidak (kepada) tahanan tanpa bicara – dan semua itu. Apabila mereka menghadapi masalah yang sama, hanya masalah kecil kepada mereka kerana mereka sebuah negara yang besar, berkuasa dengan segala senjata nuklearnya, mereka bertindak tanpa memperdulikan undang-undang. Jadi saya berhak mengkritiknya.

Di negara ini ada ISA. Kita telah melalui banyak pilihanraya. Tidak siapa yang menolak kita kerana ISA. Malah (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) pun tidak membantahnya ketika beliau dalam kerajaan. Sudah tentulah sekarang beliau membantahnya. Tetapi ketika beliau dalam kerajaan, ia tidak apa baginya. Mengapa tidak [...] tahan sesetengahorang yang menentangnya. Jadi bila kita hendak berbuat sesuatu, OSA, ISA, PPPA – sudah pun ada undang-undang sebelum masa saya.

Mungkin OSA itu masa saya, tetapi ianya kerana ada orang yang mencuri dokumen daripada kerajaan untuk diberikan kepada orang lain. Misalnya, jika ada seseorang mengemukakan satu cadangan untuk membuat sesuatu, mereka menyalinnya, dan tiba-tiba anda menerima lima hingga 10 permohonan yang berbeza, datangnya daripada orang yang berlainan kerana ada orang yang telah menjual permohonan itu. Kita mesti menyekatnya.

Jadi OSA bukanlah bertujuan untuk melindungi perbuatan rasuah atau menyimpan rahsia kerajaan?

Bukan (untuk) menyembunyikan rasuah dalam kerajaan, jika anda mempunyai bukti, kita tidak dapat lari daripadanya. Tetapi jika anda hanya membuat tuduhan terhadap orang lain, berdasarkan apa yang anda dengar, maka kita tidak boleh bertindak. Anda mesti bersikap adil terhadap orang lain.

Sepanjang masa saya dituduh rasuah... saya ada beribu-ribu buah rumah di merata tempat, saya seorang jutawan. Itulah gambaran yang diberi tentang diri saya apabila saya menjadi Perdana Menteri. Saya terpaksa berdepan dengan semua itu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home